Text: Anna Swan Bild: Anna Swan
Torsdagen den 20 april 2017 klockan 19, samlades åtta kvinnor och två män hos Per-Olof Hedlund, i hans hem i Falun.
Tillsammans lyssnade vi på musik komponerad av kvinnliga tonsättare under P-O Hedlunds ledning.
Inledning med ett känt musikstycke, Sicilienne, mycket känsligt och vackert av österrikiska Maria Theresia von Paradis, 1759 -1824, samtida med Mozart. Trots sin blindhet var hon verksam som konsertpianist och pianopedagog.
De kvinnliga kompositörerna hade inte i regel någon framträdande roll i det tidigare musiklivet. Det var deras män som omtalades, ett exempel på detta är Louise Farrance, 1804- 1875, pianist och tonsättare i Paris Vi lyssnade på ett stycke ur hennes 2:a symfoni i d-dur. Den wienklassicistiska stilen råder under denna tid, stråkkvartetten och kontrabas blir orkesterns uppbyggnad. Haydn Mozart, Bethoveen. Mycket av den klassiska musiken kan med fördel avlyssnas i Sveriges radio på P2, Klassisk förmiddag, vilket P-O rekommenderade.
Ylva Skog, född 1963. Studerade från början piano vid musikhögskolan i Örebro, övergick sedan till komposition och avslutade med en masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hennes musik framförs både i Sverige och internationelt. Inspiration hämtar hon från många olika håll, bl.a naturen, bildkonst och litteratur. Vi lyssnade till ev violinkonsert nr 1 (2015) för orkester, i denna inspelning var både solisten och dirigenten kvinnor.
1977 föddes i Sundsvall Britta Byström, ännnu en kvinnlig kompositör som vunnit stort erkännande, bl a Karin Malmlöf-Forsslings tonsättartpris. Hon komponerar bl a kammarmusik, vokal musik och opera. Kompositionerna är oftast glättiga med ljusa toner. Konstmusik med bl a slagverk. Vi lyssnade till ett stycke ur Trädbaronen till texten ”Om man blivit av med sitt bagage”.
Slutligen lyssnade vi till Valborg Aulin, f. 1860 och verksam till ca 1900, dog sedan 1928 i Örebro fattig och bortglömd.
Hon studerade vid Musikhögskolan och undervisade i pianospel. Hennes bror Tor Aulin, var en berömd och duktig musiker samt tonsättare, medan Valborg saknade kontakter med andra tonsättare.
Talekvartetten framförde hennes 1:a stråkkvartett. Den bjöd på en mjuk och lättsam musik. Den jämfördes därefter med Stenhammars musik i samma stil.
Intressant är att beakta att Wilhelm Stenhammar föddes 10 år senare, år 1871.
Lyssnarkvällen avslutades med att vår ordförande Sonja Wahlstein överlämnade ett fång tulpaner från kvällens arrangörer Dalarnas kvinnohostoriska föreningen och Studieförbundet vuxenskolan.